Tässä Erasmus+ KA2 kehittämishankkeessa on mukana neljästä maasta ammatillinen oppilaitos ja kansalaisjärjestö. Hankkeen tarkoituksena on kehittää nonformaaleja keinoja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyyn ammatillisessa koulutuksessa. Hankkeessa tehdään aiheesta myös opas, joka käännetään kaikille osallistujamaiden kielille (norja, suomi, hollanti ja espanja). Nuorisotutkija tutkii aihetta ja kirjoittaa aiheesta artikkelin.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on analysoida nonformaalien keinojen käyttöä koulutuksen keskeytyksen ehkäisyssä ammatillissa oppilaitoksissa. Kohderyhmänä ovat ammatillisen koulutuksen opiskelijoita, joilla on riski keskeyttää opintonsa, yleensä iältään 16-21-vuotiaita.
Toimenpiteet
Hankkeessa kartoitamme ensin jo olemassa olevia nonformaaleja malleja, joita käytetään koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyssä. Jokaisessa maassa toimii kansallinen työryhmä, joka etsii ja jakaa asian tiimoilta hyviä käytäntöjä, sekä nuorisoryhmät, jotka ovat myös yhteydessä toistensa kanssa.
Tulokset
1. Kartoitus nonformaalien keinojen potentiaalista koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyssä
2. Tutkimus ja artikkeli nonformaalien keinojen potentiaalista koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyssä
3. Vaikutusmittaus nonformaaleista keinoista, jotka tukevat oppimistuloksia, kohentavat nonformaalien keinojen toteuttamista formaalissa ympäristössä, erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa
Kohderyhmä
Kohderyhmänä ovat ammatillisen koulutuksen opiskelijoita, joilla on riski keskeyttää opintonsa, yleensä iältään 16-21-vuotiaita.
Yhteistyössä
Koordinaattori: Hordaland fylkeskommune (Hordaland County Council), Norway
Partnerit:
- Stichting Bloom (with associated schools), The Netherlands
- Ajuntament de Silla, Spain
- AC Amics de la Biblioteca de la Fonteta, Spain
- Hordaland Fylkeskommune, Norway
- Årstad videregående skole, Norway
- Allianssin kehittämispalvelut (Allianssin nuorisovaihto), Finland
- Koulutuskeskus Salpaus, Finland
- Nordlandsforsking AS, Norge
Kesto ja rahoittaja
Erasmus+ KA2 hanke, hankkeen kesto 1.9.2018-31.10.2019