
Vastaanottovirkailija
Matkailualan perustutkinto, majoituspalvelujen osaamisala
Kiehtooko työskentely kansainvälisessä ilmapiirissä? Pidätkö hotellien, hostellien tai leirintä-alueen tunnelmasta ja vaihtuvista tilanteista? Oletko järjestelmällinen, ripeä, kielitaitoinen ongelmanratkaisija? Moniosaaja, joka haluaa hypätä erilaisiin työtehtäviin tilanteen niin edellyttäessä?
Majoituspalvelut kaipaavat erilaisiin asiakaspalvelutehtäviin ulospäin suuntautuneita, vuorovaikutustaitoisia, oma-aloitteisia sekä paineensietokykyisiä henkilöitä, jotka haluavat palvella asiakaslähtöisesti eri-ikäisiä ja eri kulttuuritaustoista tulevia asiakkaita. Mikäli nämä ovat sinun vahvuuksiasi, tule Salpaukseen opiskelemaan vastaanottovirkailijaksi!
Edellytykset ammattiin
Työ edellyttää vahvaa asiakaspalveluasennetta, tilanneherkkyyttä, joustavuutta, psyykkistä tasapainoa, paineensietokykyä ja kestävyyttä.
- Ripeyttä, tarkkuutta ja täsmällisyyttä
- Halua palvella eri ikäisiä ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita
- Ulospäin suuntautuneisuutta, rohkeutta, kielitaitoa, luovaa ongelmanratkaisutaitoa, yhteistyökykyä ja liiketaloudellista ajattelua
- Valmiutta työskennellä myös iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapäivinä
- Halua toimia ympäristövastuullisesti ja asiakasturvallisuus huomioiden
- Halua oppia käyttämään sähköisiä tietolähteitä, toimisto-ohjelmia ja varausjärjestelmiä sekä halua uudistua ja kehittää ammattitaitoaan
Tutkinnon sisältö
- Matkailualan asiakaspalvelu
- Hotellin vastaanottopalvelut
- Kokouspalvelut
- Matkailun markkinointiviestintä
- Majoituspalvelut
- Ravintolan asiakaspalvelu ja myynti
- Majoitusyrityksen puhtauspalvelut
- Majoitusliikkeen tuote- ja palvelutuntemus
- Majoitusalaa ohjaavan lainsäädännön tuntemus
- Matkailuenglanti ja matkailuruotsi
- Matkailualan tieto- ja viestintätekniikan käyttö
- Matkailualan kulttuuri- ja tapatuntemus
Koulutustyyppi
Perustutkinto
Koulutusala
Palvelualat
Opiskelumuoto
Päiväopiskelu
Opiskelupaikka
Lahti
Ammatit tai työtehtävät
Vastaanottovirkailija toimii erilaisten majoitusliikkeiden monipuolisissa asiakaspalvelutehtävissä. Hän tekee tekee huonevarauksia, asiakkaan sisäänkirjaamisen ja lähtöselvityksen sekä esittelee ja myy yrityksen tuotteita ja palveluja sekä opastaa paikallisten matkailupalveluiden käytössä. Vastaanottovirkailija työskentelee hotelleissa, hostelleissa, leirintäalueilla, loma- tai mökkikylissä, maaseutumatkailuyrityksessä tai bed&breakfast -majoituksessa.
Opiskelijavalinta
Lue tarkemmin opiskelijavalinnasta.