Siirry sisältöön

INKLU – Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

Ammatillisen koulutuksen antaman erityisen tuen käytäntöjen sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittäminen.

Monivärinen punottu köysi vaaleanvihreää taustaa vasten. Sen yläpuolella on Euroopan unionin logo ja suomenkielinen teksti, jossa lukee Euroopan unionin osarahoittama INKLU.
Projektin kesto: 01.03.2024 – 31.08.2026
Rahoittajat: Euroopan sosiaalirahaston osarahoittama (ESR+)
Toteuttajat: Jyväskylän ammattikorkeakoulu (hallinnoija), Koulutuskeskus Salpaus, Spesia, VAAO, OAMK, HAMK, TAMK, Haaga-Helia, Keuda, SAKKY, Brahe.

Tavoitteet

Tavoite on varmistaa kaikille ammatillisissa opinnoissa opiskeleville opiskelijoille yhdenvertainen ja riittävä tuki. Tarvittavalla tuella varmistetaan opiskelijan osaamisen hankkiminen, tutkinnon suorittaminen ja työllistyminen. Hanke on jaettu neljään osatavoitteeseen:

  • Ammatillisten oppilaitosten erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosessit ja käytänteet ovat selkiytyneet, kehittyneet ja tasalaatuistuneet läpi Suomen.
  • Ammatillisten oppilaitosten henkilöstön kyvykkyys ja asenteet kaikkien opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä ovat parantuneet.
  • Opettajakorkeakoulut jakavat yhteisen käsityksen ammatillisen koulutuksen inklusiivisuudesta ja huomioivat aiempaa paremmin inklusiivisuuden vaatimukset opettajien, erityisopettajien ja opinto-ohjaajien osaamisessa ja koulutuksessa.
  • Hankkeessa kehitellyt toimintamallit juurtuvat osaksi koulutuksen järjestäjien ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen toimintaa ja niitä hyödynnetään alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Kohderyhmä

Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä ammatilliset opettajankouluttajat.

Toteutus (toukokuu 2025 mennessä)

  • Salpauksessa järjestetyssä Puhetta ja pöhinää -alueseminaarissa marraskuussa 2024 kerättiin erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön hyviä käytäntöjä. Aiheesta keskusteltiin vielä joulukuussa 2024 järjestetyssä alueellisessa webinaarissa.
  • Kiipulan ammattiopiston kanssa kehitetään yhteistyötä ja joustavia opintopolkuja pilottialoilla (ravintola- ja caterin ala ja logistiikka-ala). Tavoitteena on luoda uusia malleja yleisen ammatillisen oppilaitoksen ja ammatillisen erityisoppilaitoksen yhteistyöhön.
  • Salpaus kehittää erityisen tuen opiskelijoille suunnattua palautekyselyä ja Spesian kanssa yhteistyössä erityisen tuen itsearviointityövälinettä. Nämä tulevat osaksi hankkeessa kehitettäviä toimintasuosituksia ja välineitä erityisen tuen laadun arviointiin ja kehittämiseen.
  • Salpauksessa kehitetään erityisen tuen osaamiseen toimintamalli, jonka osana Salpauksen koko henkilöstön inklusiivista osaamista vahvistetaan täsmäkoulutuksilla yhteistyössä Hamkin ja Spesian kanssa.
  • Salpaus on ollut mukana ammatillisten oppilaitosten henkilöstölle suunnatun inklusiivisen opetuksen ja ohjauksen koulutuspaketin valmistelussa. Koulutuspaketti pilotoidaan Salpauksessa myöhemmin.
  • Salpaus on mukana kehittämässä ammatillisille opettajankouluttajille suunnattua koulutuspakettia.
  • Salpaus on osallistunut hyvien käytänteiden ja toimintamallien levittämiseen sidosryhmille alueellisesti ja valtakunnallisesti. Salpaus osallistui syksyllä 2024 Joppi- hankkeiden seminaariin ja keväällä 2025 Erityisen äärellä- seminaariin ja kertoi niissä omista hyvistä käytänteistään valtakunnallisesti. Keväällä 2025 Salpaus kertoi hyvistä käytänteistään Joppi- hankkeen järjestämässä INKLU-teemaisessa webinaarissa.
  • Hyvät käytänteet julkaistaan Ernesti -tietopankissa hankkeen aikana.

Tulokset

Hanke on käynnissä. Hankkeen tulokset julkaistaan tähän hankkeen päätyttyä.

Lisätietoja

Hankkeen hallinnoijan nettisivut:

Hankkeiden tietosuojaselosteet:

Ota yhteyttä

Lindström Anne

opettaja

erityisopettaja

Manninen Anne

opettaja

erityisopettaja

Muut hankkeet