Opiskelijaryhmä esitti vetoomuksen opettajansa merkityksestä
Sosiaali- ja terveysalan opiskelijaryhmä on pyytänyt Salpausta julkaisemaan kannanottonsa, jossa he tuovat esiin huolensa heidän kanssaan toimineen opettajan palvelussuhteen päättymisestä sekä kiitoksensa opettajan tekemästä työstä.
Opiskelijat luovuttivat vetoomuksen Salpauksen johdolle 29. toukokuuta 2026. Opiskelijoiden kannanotossa todetaan:
”29.5.2026 opiskelijaryhmä 25 JST luovutti vetoomuksen Salpauksen johdolle Breikissä opettajansa säilyttämisen puolesta, ilman toivottua lopputulosta.
Opettaja kertoi itse viime viikolla, että uudistusten ja säästöjen vuoksi hänen on jätettävä työnsä. Tämä vaikutti välittömästi ja syvästi koko ryhmäämme, joka on saanut häneltä erittäin korkeatasoista opetusta. Hyvästien sanominen oli meille erittäin raskasta.
Meitä kuultiin johdon toimesta, mistä olemme hyvin kiitollisia, mutta samalla koemme, ettei meitä todella kuultu. Eräs opiskelija kertoi, ettei hän lähde lomalle hyvillä mielellä.
Puhumme erittäin erityisestä opettajasta, jolla on vuoden 2026 opettajan ominaisuuksia.
Vaikka sydämemme vuotaa verta, Salpauksen johdolle asia näyttää olevan selvä: linjaus on linjaus.
Hyvä opettaja jättää jäljen, joka ei unohdu. Opettaja ei ole vain tiedon välittäjä, vaan suunnannäyttäjä tulevaisuuteen.”
Salpaus kiittää opiskelijoita aktiivisuudesta sekä rakentavasta tavasta, jolla opiskelijat ovat tuoneet esiin näkemyksensä opettajan merkityksestä. On arvokasta nähdä, että opiskelijoiden ja opettajan välille on rakentunut vahva ja luottamuksellinen suhde. Opiskelijoiden viestistä välittyy aito kiitollisuus opettajan tekemää työtä kohtaan.
Samalla Salpaus haluaa oikaista yhden keskeisen asian. Opettaja on ollut määräaikaisessa palvelussuhteessa vuoden 2026 alusta alkaen, ja palvelussuhde on päättymässä suunnitellusti sovitun määräajan mukaisesti. Palvelussuhteen päättyminen ei liity säästötoimiin tai taloudellisiin sopeutustoimiin. Koulutusalalla opiskelijamäärät ovat viime vuosina vähentyneet merkittävästi aiemmasta, mikä vaikuttaa koulutuksen järjestämiseen ja henkilöstötarpeisiin, mutta kenenkään vakituisessa työsuhteessa olevan opettajan työ sosiaali- ja terveysalalla ei ole päättymässä.
Salpaus ymmärtää hyvin, että opettajan vaihtuminen voi herättää opiskelijoissa huolta erityisesti silloin, kun yhteistyö on ollut toimivaa ja opettaja on saavuttanut opiskelijoiden luottamuksen. Opintojen edetessä opettajat kuitenkin vaihtuvat osana koulutuksen normaalia etenemistä. Salpaus huolehtii siitä, että opiskelijoiden opinnot jatkuvat mahdollisimman selkeästi ja sujuvasti.
Kiitämme opiskelijoita siitä, että he ovat tuoneet näkemyksensä esiin asiallisesti ja rakentavasti. Asiaa on käsitelty sen edellyttämällä tavalla, ja opiskelijoiden näkemykset ovat tulleet kuulluiksi. Opintojen järjestämisessä edetään normaalin suunnitelman mukaisesti ja huomio suunnataan opintojen sujuvaan jatkumiseen.
Toivotamme opiskelijaryhmälle hyvää kesää ja menestystä opintoihin niiden jatkuessa.
Salpauksen puolesta
Päivi Saarelainen
rehtori
Kysy lisää