Ravintolapalveluyksikkö perustettiin 1.1.2000, jolloin siihen kuuluivat Kytölän, Kujalan, Kiveriön ja Kampus 1:n opiskelijaravintolat sekä Fellmannin ravintolat (Bellmanni, Fellmanni, Rautelli, August & Ida).
Opetusalapäällikkö Marko Viljamaa on iloinen voidessaan kertoa, että Salpauksen ravintolapalvelut juhlistaa tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan. Tänä aikana on koko ajan uudistuttu. Parhaimmillaan opiskelijaravintoloita oli Lahdessa, Orimattilassa, Asikkalassa, Heinolassa ja Hollolassa yhteensä 15. Toimintaa on tiivistetty neljälle kampukselle, minkä myötä myös henkilökunnan yhteishenki on tiivistynyt. Samoin opetuksen kanssa yhteistyötä ja yhteisiä tapahtumia tehdään entistä enemmän.
Marko lupaa, että juhlavuoden aikana tullaan järjestämään kampanjoita, arvontoja ja erilaisia tapahtumia. Lisäksi joka kuukausi jokin ravintolapalveluiden ammattiryhmä esittelee työtään ja ajankohtaisia asioita nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Oranssit kierrätysmuoviset kahvimukit ovat jo olleet hetken aikaa myynnissä juhlan kunniaksi. Seuraavaksi odotetaan Ellenin nimipäiviä Lahden keskustakampuksella sijaitsevassa ravintola Ellenissä.
Ruokalasta ravintolaksi
Vipusenkadun kampuksella sijaitsevan Klusterin ravintolapäällikkö Sari Kovanen kertoo, että huomattavia muutoksia on tapahtunut 20 vuoden aikana, kun ohjelmoitavat monitoimilaitteet ja digitaalisuus tulivat Salpauksen keittiöihin.
Ruokatuotannon ohjausjärjestelmä oli käytössä jo vuonna 2000, mutta kaikki raaka-aineet tilattiin puhelimella soittamalla tavarantoimittajalle. Tämä kulutti työaikaa ja aiheutti tilausvirheitä. Tuote-esittelijät kiertelivät ennalta ilmoittamatta jokaisessa keittiössä esittelemässä tuotteitaan. Nyt tilaukset menevät suoraan sähköisesti ja tuote-esittelyt ovat keskitettyjä.
Aiemmin suosittiin ketjuajattelua eli kaikki opiskelijaravintolat tilasivat samoja tavaroita ja tarjosivat samaa ruokaa tasapuolisesti, kun taas nykyään ravintolat voivat profiloitua asiakaskunnan mukaisesti. Asiakaslähtöisyys on nostettu keskiöön ja opiskelijat mielletään tärkeiksi asiakkaiksi.
Terveellisyyttä alettiin painottaa ja ravitsemissuosituksia seurata tarkasti. Makeisten ja sokeripitoisten virvoitusjuomien myyntiä on vähennetty. Sari muistelee, että tupakkatuotteitakin myytiin alkuvuosina: “Ravitsemuksellisuus ja vastuullisuus ovat entistä tärkeämpiä. Suosikkiruokina ovat kuitenkin pysyneet makaronilaatikko ja lihapullat.”
Aluksi työssäoppijoina oli kokonaisina luokkina vain Vipusenkadun isossa keittiössä esimerkiksi juureksia pilkkomassa. Tänä päivänä yksittäisiä työssäoppijoita voi olla kaikissa ravintoloissa. Keittiötilat ovat nykyisin kompakteja yksikköjä ja ravintolasaleja voidaan hyödyntää monitoimitiloina.
Ajat muuttuvat, mutta niin opiskelijat kuin kaikki muutkin asiakkaat ovat aina yhtä ihania.
Teksti: Sirpa Tuomaala |
Kategoriassa: Uutinen
Jaa tämä artikkeli: