Tänä keväänä puheeksi on noussut uudistuneet valintamenettelyt. Tässä julkisessa keskustelussa valitettavan usein unohdetaan toisen asteen ammatillisen väylän kautta jatkoon hakeutuvat. Kuitenkin ammatillisen tutkinnon suorittaneiden osuus korkeakouluissa on jo nyt merkittävä ja määrät kasvussa. On erittäin tärkeää, että molemmat väylät pidetään avoimina ja luodaan uusia mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen.
Näistä toivotuista uusista avauksista Salpauksen ja Lahden ammattikorkeakoulun MOTARI-opinnot ovat oiva esimerkki. Kun opiskelijalla on jo ammatillisten perusopintojen aikana mahdollisuus opiskella korkeakouluopintoja, on jatko-opintoihin siirtyminen luontevaa. Kiinnittyminen molempiin opintoihin syvenee, kun palkintona on sekä vahva ammatillinen osaaminen että jatko-opinnoissa tarvittavien opintojen suorittaminen.
Tämän kaltaisia oppimisen palosta kiinnostuneita nuoria ja aikuisia maamme tarvisee. Heille opiskelu ei ehkä tule olemaan helppoa, mutta innostuneiden opettajien avulla vaikeistakin vaiheista selviää, sen on kokemus osoittanut. MOTARI-opintojen vakiintumisen ja tiivistyvän oppilaitosyhteistyön myötä syntyy luontevasti muitakin innovaatioita, jotka myös lisäävät molempien oppilaitosten vetovoimaa. Uudistumaan kykenevät organisaatiot houkuttelevat sekä opettajia että opiskelijoita.
Opiskeluvaihtoehtojen lisääntyminen lisää opinto-ohjauksen tarvetta
Opiskelijoiden tarve saada opinto-ohjausta on kasvanut valinnaisuuden lisääntyessä. Nämä uudet väylät ja opiskelumahdollisuudet lisäävät tätä tarvetta entisestään. Opinto-ohjausta on lisättävä ja sen merkitys tunnustettava myös tämän mahdollisuuden mukaan opiskelevien osalta.
MOTARI-opintojen avulla luodaan uskoa ja avataan ovia suoraan jatko-opinnoille. Nyt liian moni nuori kokee korkeakoulutukseen pääsyn omassa maassa vaikeaksi. Tästä mielikuvasta on pyrittävä kaikin tavoin eroon. Kun jatko-opinnoissa tarvittavasta osaamispohjasta huolehditaan toisen asteen aikana riittävästi ja erilaisista mahdollisuuksista annetaan tietoa, niin kaikille opiskelusta kiinnostuneille löytyy soveltuvin opiskelupaikka myös tutkinnon suorittamisen jälkeen
Inkeri Toikka
Erityisasiantuntija
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
Hannele Louhelainen
Erityisasiantuntija
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
MOTARI-opinnot – kiihdytyskaista Salpauksesta LAMKiin
Kategoriassa: Blogi
Jaa tämä artikkeli: