Työkokeilun ja ammattitutkinnon kautta koulunkäyntiavustajaksi - Koulutuskeskus Salpaus
Salpaus > Ajankohtaista > Työkokeilun ja ammattitutkinnon kautta koulunkäyntiavustajaksi
Opiskelijatarina
Satu on onnellinen siitä, että yhteistyö erityisluokanopettajan kanssa sujuu hyvin.
4.4.2016 10:05

Työkokeilun ja ammattitutkinnon kautta koulunkäyntiavustajaksi

​Koulunkäyntiavustaja Satu Laukkanen iloitsee siitä, että hänellä on mahdollisuus tehdä töitä. Ja vieläpä sellaisia töitä, joista hän todella tykkää. Pari vuotta sitten tilanne oli toinen, kun aikoinaan merkonomiksi valmistuneen Sadun 13 vuoden työ Soneralla päättyi.

Uusi ura lähti liikkeelle eräänä kesäisenä päivänä, kun tyttären opettaja soitti Sadulle ja ehdotti, että 1- ja 2-luokkalaiset tulisivat retkelle perheen pihapiiriin. Satu myöntyi, ja niinpä koululaiset tulivat eväät mukanaan tutustumaan Sadun suureen pihaan ja perheen koiriin, kissoihin ja kaniin sekä naapurin kanoihin, hevosiin ja kilipukkeihin.

- Silloin sanoin ääneen opettajalle, että olen miettinyt haluavani koulunkäyntiavustajaksi. Opettaja sanoi, että laita sähköpostia tai soita rehtorille, Satu kertoo.

Heti seuraavana päivänä Satu lähetti rehtorille sähköpostin, jossa kysyi saisiko aloittaa koulussa työkokeilun syksyllä. Vastaus tuli heti: kyllä saat.

Kesän aikana Satu selvitti mahdollisuuden suorittaa koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon Koulutuskeskus Salpauksessa. Syksyllä alkoivat sekä työkokeilu koulunkäyntiavustajana alaluokilla että opinnot, joihin sisältyviä lähipäiviä oli noin kolme kuukaudessa.

Pääosa vuoden kestäneistä opinnoista tapahtui työssä oppimalla, minkä lisäksi opiskelijat suorittivat myös verkko-opintoja. Osaaminen todistettiin näytöissä, joiden valmistelu aiheutti Sadussa ja luokkakavereissa vähän puhinaa.

- Olen sellainen, että jos teen, niin teen sitten kunnolla. Myös ikä tekee tehtävänsä, motivaatio oli erilainen kuin nuorena.

Näyttöjä edeltävinä viikkoina illat kuluivat pitkälti opiskellessa, mutta tukea sai onneksi niin opiskelukavereilta kuin opettajiltakin.

- Meillä oli tosi kiva opiskeluryhmä. Saatiin aikaan hyviä keskusteluja, kun jaettiin omakohtaisia esimerkkejä ja kyseltiin, että mitä sä teit jossakin tilanteessa.

Valtaosa Sadun ryhmässä opiskelleista työskentelee nyt Päijät-Hämeen alueella koulunkäyntiavustajina tai ohjaajina kouluissa tai aamu- ja iltapäivätoiminnassa.

Taloudellisesti Sadulle oli hyvä, että opiskelemaan ja tekemään töitä eli saamaan palkkaa pystyi samanaikaisesti. Samalla myös teoria ja käytäntö pysyivät tasapainossa.

Kun luokka liikkuu, niin Satukin liikkuu

Tällä hetkellä Satu työskentelee Tiirismaan peruskoulun pienluokassa yhden opiskelijan henkilökohtaisena avustajana.

- Opiskellaan matikkaa ja fysiikkaa ja tehdään kokeita. Kun liikassa on kahvakuulaa, niin mäkin kahvakuulaan. Pääsen mukaan myös hiihtämään ja luistelemaan, se on työn hyviä puolia. Kässässä ollaan tehty keppihevonen, shortsimekko ja kämmekkäät.

- Käytännössä suoritan siis samalla peruskoulun uudestaan, Satu naurahtaa.

Haastattelupäivänä, joka Sadun mukaan oli vaihteeksi ”kiva ja seesteinen”, hän oli esimerkiksi yrittänyt yhdessä opiskelijoiden kanssa saada lampun syttymään perunan, sitruunan ja rautalangan avulla.

Luokassa on kymmenkunta 7-9-luokkalaista nuorta, joita opettaa erityisluokanopettaja. Vaikka oma opiskelija tulee ensin, haluaa Satu olla läsnä ja kuunnella myös muita. Läsnäolo onkin hänen mukaansa yksi koulunkäyntiavustajan tärkeimmistä ominaisuuksista.

- Teen tätä työtä sydämelläni, ja minulla on aina aikaa nuorille. Toivon, että he voivat sitten aikuisina muistaa, että se Satu oli sellainen ja sellainen.

Työkokeilussa Satu työskenteli ykkös- ja kakkosluokkalaisten kanssa. Vaikka työtehtävät olivat usein melko erilaisia kuin yläkoulussa, oli perusta kuitenkin sama.

- Nekin halusi, että olen läsnä, Satu kertoo.

Koulutetulle koulunkäyntiavustajalle riittää töitä

Sadun tämänhetkinen työsopimus päättyy peruskoulun lukuvuoden loppuessa, mutta nainen uskoo, että alalla kyllä riittää töitä.

- Töitä on, sitä ei tarvitse miettiä. Kun viimeksi hain, niin hain ehkä 20 eri paikkaan.

Satu uskoo, että etenkin koulutetuille ammattilaisille on kysyntää.

- Kasvatustyö on haastavaa, joten mun mielestä pitää olla käynyt koulutuksen. Joka päivä töissä tulee mieleen opinnoissa käytyjä juttuja ja käytösmalleja.

Satu kokee kehittyvänsä jokaisena työpäivänä, mutta myös lisäkoulutus kiinnostaa. Liitto tarjoaa koulutuksia, minkä lisäksi Satu kiittelee Tiirismaan opettajia, jotka ottavat avustajatkin hyvin mukaan.

- Tykkäsin etenkin eri käyttäytymismallien ja käytöshäiriöiden opiskelusta, joten niistä olisi kiinnostavaa oppia lisää.

Lue lisää koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnosta

teksti: Laura Uotila, kuvat: Eetu Toikka

http://www.facebook.com/salpaus
http://www.twitter.com/salpaustweet
http://instagram.com/koulutuskeskussalpaus#
https://www.snapchat.com/add/salpaussnap
http://www.flickr.com/photos/koulutuskeskussalpaus
LinkedIn
http://www.youtube.com/user/KoulutuskeskSalpaus
http://www.salpaus.fi/Sivut/rss.aspx