Sosiaalinen media hyötykäyttöön - Koulutuskeskus Salpaus
Salpaus > Ajankohtaista > Sosiaalinen media hyötykäyttöön
Uutinen
Harto Pönkä
Harto Pönkä puhui sosiaalisen median opetuskäytöstä, tulevaisuuden oppimisympäristöistä ja wikityöskentelystä Oppimisympäristöt tänään ja huomenna -päivillä, jotka järjestettiin Lahdessa 20. - 21.11.
21.11.2012 15:00

Sosiaalinen media hyötykäyttöön

​- Asiantuntijuutta ei ole ilman asiantuntijayhteisöjä. Asiantuntijayhteisön kautta saa opetukseen uusinta tietoa, totesi Harto Pönkä, joka puhui Oppimisympäristöpäivillä Lahdessa 21.11. Pönkä on sosiaalisen median ja koulutustekonologian asiantuntija sekä yrittäjä. 
 
Sosiaalisen median käyttö vapaa-ajalla on etenkin nuorille arkipäivää, mutta esimerkiksi verkostoresurssien hyödyntämiseen ja tiedonhakuun tarvitaan eväitä opinnoista.
 
- Meillä ei kukaan käytä vihkoja, meillä on avoimet blogit. Opiskelijamme hakevat asiantuntijaverkostosta tietoa, ja se laitetaan julki wikiin. Verkostoomme kuuluvat mm. meiltä valmistuneet mestarit, kertoi Koulutuskeskus Tavastian pintakäsittelyalan opettaja Jari Välkkynen.
 

Mukaan opetukseen vaiheittain

- Sosiaalisen median käyttö on kansalaistaito, jota vaaditaan työelämässä. Opettajan on hallittava sosiaalinen media, jotta voi opettaa sitä, totesi Harto Pönkä.
 
Tärkeintä sosiaalisen median opetuskäytössä eivät ole lopputulokset, vaan yksilön ja ryhmän oppimisen prosessit.
 
- Sosiaalisen median yhteisöissä on joukkoälyä ja verkostovoimaa. Kyse on yhteisöllisistä oppimisesta, tiedon jakamisesta ja rakentamisesta. Tämä on opettajalle aika hyvä näkökulma.
 
Pönkä esitteli neljä vaihetta sosiaalisen median köyttöönottoon opetuksessa. 
 
- Ensimmäisessä vaiheessa kannattaa aloittaa tutusta palvelusta ja ottaa käyttöön esimerkiksi koko kurssin yhteinen blogi. Opettajan ohjaus on tärkeää.
 
Neljännessä eli viimeisessä vaiheessa puolestaan korostuu itseohjautuvuus: opiskelijat hakevat tietoa ja käyttävät välineitä omin päin. 
 

Perinteisestä mallista tähtimalliin

- Perinteinen verkko-oppimisympäristö on pakettiratkaisu, tietty oppimisalusta. Sosiaalisessa mediassa toimii paremmin tähtimalli: toimintoja yhdistellään useista verkkopalvelusta, ja ne kootaan yhteen esimerkiksi Moodleen, totesi Pönkä.
 
Tähtimalli on parempi kahdesta syystä: Siinä voidaan valita kuhunkin toimintoon paras palvelu, kun perinteisessä mallissa tehdään aina kompromisseja. Toinen syy on se, että työelämässä tarvitaan taitoa hyödyntää tarpeen mukaan sopivia palveluita.
 
Pönkä ennustikin, että perinteiset verkko-oppimisympäristöt poistuvat hitaasti käytöstä. Myös atk-luokkien tarve ja käyttö todennäköisesti vähenevät, sillä opiskelijat ja opettajat käyttävät yhä enemmän myös omia laitteitaan.
 
Koulutuskeskus Salpauksen COope-hanke järjesti Oppimisympäristöt tänään ja huomenna -päivät Lahdessa 20.-21.11. COope-hanke kuuluu TROMBI-verkostoon, ja sitä rahoittaa Opetushallitus.
 
Sosiaalisen median lisäksi päivillä jaettiin kokemuksia mm. mobiili- ja tablettilaitteiden työ- ja opetuskäytöstä. Lisäksi saatiin vihiä siitä, kuinka liikeohjaintunnistin Kinectiä ja lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää opetuksessa.
 
 
 
Teksti ja kuva Silja Häikiö
 
 
 

 Kommentit

 

* pakollinen

Uusimmat kommentit

Testataan, että tuleeko tämä palautteisiin.

Helin testi | 10.1.2013 15:24

http://www.facebook.com/salpaus
http://www.twitter.com/salpaustweet
http://instagram.com/koulutuskeskussalpaus#
https://www.snapchat.com/add/salpaussnap
http://www.flickr.com/photos/koulutuskeskussalpaus
LinkedIn
http://www.youtube.com/user/KoulutuskeskSalpaus
http://www.salpaus.fi/Sivut/rss.aspx