Lisätty todellisuus tuo elämyksiä oppimiseen ja markkinointiin - Koulutuskeskus Salpaus
Salpaus > Ajankohtaista > Lisätty todellisuus tuo elämyksiä oppimiseen ja markkinointiin
Uutinen
Joanna Kalalahti Area 12 -seminaarissa
 
23.3.2012 10:10

Lisätty todellisuus tuo elämyksiä oppimiseen ja markkinointiin

​Lisätty todellisuus vie kohti opiskelijalähtöistä oppimista. Se antaa vaihtoehdon informaatiota jakavalle ja passivoivalle tavalle opettaa. Näin totesi Tampereen yliopiston tutkija Joanna Kalalahti (kuvassa) Area 12 -seminaarissa, joka järjestettiin Lahden Fellmanniassa 23.3.

- Lisätyn todellisuuden avulla päästään motivoivaan työskentelyyn, jossa myös oppimaan oppimisen taidot vahvistuvat.

Lisätty todellisuus, Augmented Reality (AR), tarkoittaa virtuaalisten objektien tuomista fyysiseen maailmaan. Sen avulla voidaan esimerkiksi heijastaa auton moottoriin ohjeet siitä, miten sitä kuuluu korjata. Lisätyn todellisuuden avulla tehdyillä käyttöohjeilla on saatu merkittävästi parempia oppimistuloksia kuin paperiohjeilla.
 
Väline täytyy kuitenkin aina miettiä tarpeen mukaan. Olennaista ei ole teknologia vaan se, miten sitä käytetään. Oppimisteoriat kannattaa pitää lähtökohtana, kun aletaan suunnitella lisätyn todellisuuden opetuskäyttöä.
 
- Elämyksellisiä kokemuksia täytyy tukea tiedolla, Kalalahti totesi.
 

Virtuaalinen sovituskoppi

Area 12 -seminaarin keynote-puhujan Kamal Rassoolin mukaan lisätty todellisuus sopii kaikenlaisille oppijoille: niille, jotka oppivat näkemänsä tai kuulemansa kautta ja niille, jotka oppivat liikkeen kautta.
 
Rassool toimii Pohjois-Euroopan myyntijohtajana Total Immersionissa, joka on johtava kaupallinen lisätyn todellisuuden sovellusten tuottaja. Hän näytti seminaariyleisölle useita konkreettisia esimerkkejä siitä, miten lisättyä todellisuutta voidaan käyttää markkinoinnissa.
 
Lisätyn todellisuuden avulla voi esimerkiksi kokeilla kelloa virtuaalisesti ranteeseensa tai sovittaa huonekaluja omaan kotiinsa ennen ostopäätöstä. Tämä helpottaa nettiostosten tekemistä entisestään.
 
Lisätyn todellisuuden sovelluksia ovat myös karttapalvelun päälle lisätyt ruuhkatiedot tai älypuhelimen kameran läpi nähtävään maailmaan lisätyt palveluntarjoajan mainokset ja sosiaalisessa mediassa jaetut kokemukset.
 

Seuraaja, jakaja, vaikuttaja, kuraattori

Markku Pelkonen ja Mikko Lahdensuo Datafisheristä puhuivat sosiaalisen median kaupallisista mahdollisuuksista. Pelkosen mukaan markkinointi muuttaa sosiaalisessa mediassa muotoaan hyvin erilaiseksi kuin ennen, huomattavasti kuluttajalähtöisemmäksi.
 
Lahdensuo esitteli sosiaalisen median neljä aktiviteettityyppiä: seuraaja, jakaja, vaikuttaja ja kuraattori. Seuraaja pysyy enimmäkseen hiljaa, koska se on turvallisempaa. Jakaja haluaa olla nähtävissä ja luoda jakamiensa linkkien kautta myös mielikuvan itsestään muille.
 
– Jos jakaja löytää siistin jutun, se räjähtää hänen käsistään sadoille Facebook-kavereille.
 
Vaikuttaja puolestaan on sosiaalisen median kuningas. Vaikuttaja luo sisältöjä, esittää kovia väitteitä ja haastaa muut ottamaan kantaa. Kuraattori menee askeleen pidemmälle ja haluaa tuoda vielä jämäkämmin oman näkemyksensä ja asiantuntijuutensa esiin.
 
Area 12 -seminaarin järjestivät Koulutuskeskus Salpaus, AduSal Oy, AVO 2 -hanke (Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin), Hämeen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto.
 
Miten lisätty todellisuus oikeasti toimii?
Katso esimerkkejä Total Immersionin sivuilta
 
 
Teksti Silja Häikiö, kuvat Emilia Laurila
 
 
http://www.facebook.com/salpaus
http://www.twitter.com/salpaustweet
http://instagram.com/koulutuskeskussalpaus#
https://www.snapchat.com/add/salpaussnap
http://www.flickr.com/photos/koulutuskeskussalpaus
LinkedIn
http://www.youtube.com/user/KoulutuskeskSalpaus
http://www.salpaus.fi/Sivut/rss.aspx